Geert Wilders haalt Nederlandse ster terug uit Brussel

Geert Wilders heeft dinsdagmiddag voor het Europees Parlement in Brussel een ster geknipt uit de Europese vlag. Volgens hem symboliseert de ster Nederland en hij wil deze ster teruggeven aan het Nederlandse volk. „Ik neem deze ster mee terug naar Nederland en die krijgen ze in Brussel nooit meer van ons terug.”

Met deze daad in Brussel benadrukte de PVV-leider de anti-Europese koers van zijn partij: „Nederland moet uit de Europese Unie. Wij willen Brussel niet. We zijn niet meer de baas over ons eigen land, ons eigen geld, onze grenzen en onze begroting en het kost ons een hele hoop geld.”

Wilders haalde uit naar D66 en diens partijleider Alexander Pechtold. Zij willen volgens Wilders „de Nederlandse vlag helemaal vervangen voor de Europese vlag”. De actie komt naar aanleiding van de Europese verkiezingen, donderdag in Nederland.

De PVV-leider zei te hopen dat hij met andere Europese gelijkgestemden een fractie kan vormen in het Europees Parlement (EP). Om een politieke groep in het EP te vormen zijn er minimaal 25 zetels uit zeven verschillende landen nodig. Woensdag 28 mei heeft Wilders „helaas in Brussel” een eerste gesprek hierover, zo kondigde hij aan.

Welke partijen bij dat overleg aanschuiven, wilde hij niet zeggen. Maar bekend is al dat de PVV samenwerking zoekt met onder meer het Franse Front National, de Oostenrijkse FP en het Belgische Vlaams Belang. Volgens Wilders zijn er meer overeenkomsten dan verschillen tussen deze partijen en zijn PVV.

De grootste eurokritische partij van Groot-Brittannië, UKIP, heeft tot op heden samenwerking met Wilders uitgesloten. De Nederlandse leider hoopt echter wel dat dit verandert.

Klik hier voor het artikel op Telegraaf.nl