PVV: Nederland moet zich inzetten voor gearresteerde journalist in Saudi-Arabië

Dat vragen de PVV-kamerleden Wilders en De Roon aan de minister van Buitenlandse Zaken. Twee korte tweets over nazisme in de Arabische wereld en correctie van de islam kwamen de bekende Saudische journalist en ex-hoogleraar Al-Hamad op een arrestatie te staan. Nu kan onze minister van Buitenlandse Zaken laten zien dat verdediging van de vrije meningsuiting tegen de islam hem ernst is. “De minister moet zich vast bijten in deze affaire en de Nederlandse ambassadeur in Riyad opdragen een eventuele strafzaak tegen Al-Hamad bij te wonen”, aldus Wilders en de Roon.

Vragen van de leden De Roon en Wilders (beiden PVV) aan de minister van Buitenlandse Zaken over de arrestatie van een Saudische journalist.

Hoe beoordeelt u de arrestatie van een Saudische journalist wegens kritiek op de islam (*) ?

Bent u het met ons eens dat deze journalist vrijelijk moet kunnen uitspreken dat "het geloof van Mohammed" gecorrigeerd moet worden? Zo nee, waarom niet?

Bent u bereid zich sterk te maken voor de onmiddellijke vrijlating van deze journalist? Zo nee, waarom niet? Zo ja, wat gaat u doen?

(*) http://www.memri.org/report/en/0/0/0/0/0/0/6895.htm