PVV: regering moet brutaliteit van Marokko niet pikken

Het is een gotspe dat Marokko protesteert tegen beperking van de export van Nederlandse uitkeringen naar dat land, terwijl onze regering de broekriem aanhaalt van de Nederlandse belastingbetalers om aan de eisen van de EU te voldoen. "In reactie hierop moeten de beperkingen van exportuitkeringen zo snel mogelijk worden ingevoerd. De regering zou tot het zover is, nieuwe aanvragen van exportuitkeringen moeten kunnen bevriezen." aldus Geert Wilders.

Vragen van de leden De Roon, Van Vliet en Wilders (allen PVV) aan de minister van Buitenlandse Zaken en aan de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid over Marokkaans protest tegen korten van Nederlandse uitkeringen voor Marokkanen:

Klopt het dat de Nederlandse ambassadeur is ontboden door de Marokkaanse overheid om aan te horen dat Nederlandse uitkeringen voor Marokkanen niet gekort en beƫindigd zouden mogen worden(*) ?

Zo ja, heeft onze ambassadeur in heldere taal duidelijk gemaakt dat Nederland niet gediend is van Marokkaanse bemoeienis met Nederlandse wetgeving?

Als dat niet is gebeurd, wilt u dan de Marokkaanse ambassadeur op het matje roepen om hem dat duidelijk te maken? Zo neen, waarom niet?

Zijn er mogelijkheden om vanaf nu het toekennen van nieuwe uitkeringen aan remigranten al te bevriezen en de wet beperking export van uitkeringen terugwerkende kracht te geven v.w.b. uitkeringsverzoeken die vanaf nu worden ontvangen? Gaat de regering dat doen? Zo neen, waarom niet?

(*) "Marokko protesteert tegen korten uitkeringen vanuit Nederland" Volkskrant 9 januari 2013