PVV: 100%-controle harddrugs op Schiphol nooit meer voortijdig afbreken

PVV-kamerleden De Roon en Bontes vinden het onbegrijpelijk dat de Marechaussee een 100% controle op harddrugs bij passagiers van een vlucht uit Paramaribo heeft afgebroken omdat de passagiers daartegen protesteerden. Zij vragen de ministers van Defensie en van Veiligheid en Justitie om opheldering. "Deze ministers moeten maatregelen nemen om te voorkomen dat deze blamage ooit wordt herhaald", aldus de beide kamerleden.

Vragen van de leden De Roon en Bontes (beiden PVV) aan de minister van Defensie en aan de minister van Veiligheid en Justitie over afgebroken 100% controle op harddrugs op Schiphol:

Klopt het dat een 100% controle op harddrugs bij de passagiers van een vlucht uit Paramaribo is afgebroken omdat de passagiers amok dreigden te maken (*) ?

Wat is het gewicht van de harddrugs die gemiddeld worden aangetroffen bij de 100% controles op vluchten uit Paramaribo?

Welke richtlijnen zijn er voor het geval passagiers zich verzetten tegen uitvoering van de 100% controle?

Waarom is deze 100% controle voortijdig afgebroken en niet gewoon voortgezet en volledig afgerond?

Bent u het met ons eens dat het onaanvaardbaar is dat een wettelijke controle wordt afgebroken omdat de te controleren personen er geen zin in hebben?

Wat gaat u doen om er voor te zorgen dat dit nooit weer zal gebeuren?

(*) Lees hier het bericht op Telegraaf.nl