Spreektekst Europese Top 15 dec 2011

Vorige week moest de euro worden gered (coute que coute). Het vertrouwen moest terug!

Is dit gelukt? Niet bepaald!

We zagen een verdeeld Europa en we kregen onduidelijke afspraken.

Financiële markten reageerden dan teleurgesteld. De euro zakte weg (< $ 1,30) en de rentes liepen verder op. We zijn weer terug bij af.

De signalen kleuren steeds donkerder oranje:

Beleggers vluchten weg uit euro-obligaties en dumpen hun het bij de ECB. (SMP 210 mld)

Banken lenen elkaar niets, maar stallen alles bij de ECB (335 mld) tegen een fooi aan rente (0,25%).

De aandelen van Europese banken zijn sinds begin 2011 met 40% in waarde gedaald.

Ook Oeso waarschuwt voor financieringsproblemen. Landen moeten volgend jaar een record van 10,5 biljoen ophalen. Dit wordt een probleem voor Italië (320 mld) en Spanje (142 mld) (zonder risicovrije status). Maar waarschijnlijk ook voor Frankrijk en Oostenrijk.

Hoe kun je verwachten dat beleggers vertrouwen hebben in aanpak van de schuldencrisis, als je dat zelf niet eens hebt. Van Rompuy heeft het over een niet ideale oplossing; een akkoord met handicaps, maar we zullen er het beste van maken (VK 10-12-2011). Ook Standard & Poor’s en Moody’s zijn niet overtuigd en verwijten Europa gebrek aan daadkracht. De rating van alle eurolanden (ook Nederland) loopt steeds meer gevaar! Je kunt erop wachten dat NL zijn triple A mag inleveren.

Bij elke Top loopt de rekening verder op. 10 Toppen geleden ging het nog over 4,7 miljard, inmiddels staat de teller op 150 miljard (Griekenland 4,7 mld, ECB 16 mld, EFSF 96 mld, ESM 40 mld, IMF 17 mld).

Ons onderzoek naar de gulden of de Neuro wordt met de dag urgenter!

Het akkoord roept meer vragen op dan dat het oplossingen biedt voor de eurocrisis.

Het feit dat Groot-Brittannië niet meedoet, spreekt boekdelen. Naast een Europese Unie van 27 hebben we straks een Begrotingsunie van 26.

Ook het onafhankelijk toezicht staat ter discussie. Duitsland en Frankrijk zien een rol voor de politiek (ESM), terwijl Nederland juist pleit voor een eurocommissaris.

Onduidelijk is, welke sancties kunnen worden opgelegd. Kan een land uit de euro worden gezet? Kan het stemrecht worden ontnomen of subsidies worden stopgezet?

Onduidelijk is ook hoe het ESM eruit komt te zien. Grote landen houden hun veto, terwijl Nederland niets meer te zeggen heeft?

Beleggers lopen geen risico meer op Europees Staatspapier, (daar zullen de Franse banken blij mee zijn), maar de belastingbetaler loopt alle risico.

De hefboom wordt weer van stal gehaald. Onduidelijk is of deze überhaupt gaat werken.

IMF krijgt een extra kapitaalinjectie van 200 miljard. Onduidelijk is welke landen hieraan meedoen.

Japan, Canada en Amerika zijn al afgehaakt, net als Estland. Engeland doet ook niet mee. Tsjechië twijfelt nog. Zelfs Duitsland trapte vandaag op de rem (bankpresident Weidmann).

Maar als klap op de Vuurpeil : Bulgarije heeft geen geld !

Kan deze MP toezeggen dat hij zich vanaf nu in Brussel zal gedragen als een BULGAAR en zeggen dat OOK wij geen geld hebben; graag een heldere toezegging!

Dus geen 17 miljard overmaken, maar net als Bulgarije nul-komma-nul. (IMF kost ons al 17 miljard)

Tot slot nog een paar vragen:

We hebben straks 3 fondsen (IMF, EFSF, ESM) en de ECB die allen probleemlanden kunnen ondersteunen. Wanneer wordt welk potje aangesproken?

IMF had toch al eerder 250 mld toegezegd in het tijdelijke noodfonds. Waarom zien/horen we dit nergens meer terug?

Gesproken wordt over een EFSF/ESM plafond van 500 mld. Echter de helft van het EFSF (+EFSM) is reeds uitgegeven of toegezegd (Griekenland 27 mld (restant van de 110 mld bilateraal) + 130 mld (2e bailout, Ierland 40,2 mld, Portugal 52 mld). Betekent dit dat ESM nog 250 mld bevat? Hoeveel moet Nederland nog storten en beschikbaar stellen in ESM?

ECB gaat optreden als agent van  EFSF. Wat betekent dit? Gaat de ECB obligaties kopen op de primaire en secundaire markt met EFSF geld, zonder dat Nederland dit kan tegenhouden.

Resumerend

Landen die er een zooitje van maken en afspraken aan hun laars lappen, kunnen nog steeds niet uit de euro worden gezet, terwijl zonder deze sanctie alle andere sancties zinloos zijn. Landen weten toch dat ze gered worden om besmetting voor andere lidstaten te voorkomen (moral hazard).

Ook mag Nederland opnieuw de portemonnee trekken om het ESM/ IMF te spekken om daarmee probleemlanden te ondersteunen. Dit is directe overheidsfinanciering door centrale banken (aldus Jurgen Stark van de ECB). De PVV houdt zich aan de afspraak: no bail-out. Nu niet, nooit niet!

De PVV zal daarom niet instemmen met beide verdragen en wil deze nog steeds voorleggen in een referendum aan de bevolking.