Algemeen Overleg Ecofin Raad

Griekenland

“Koop Griekse waar, boycot Nederland”, kopte de Volkskrant vanmorgen. De Griekse consumentenbond roept op tot het boycotten van onze producten onder de slogan: “Geen cent meer naar onze beulen!” Die beulen zijn Duitsland en Nederland: de omgekeerde wereld. De PVV roept al 2 jaar geen cent naar Griekenland en nu roepen de Grieken geen cent naar Nederland. De minister staat voor miljarden garant en krijgt ook nog eens een trap na! Stank voor dank! Wil de minister hierop reageren?

Vorige week in het vragenuur beweerde de minister dat een Grieks faillissement geen ramp (lees: armageddon) zou zijn. Het heeft niet zijn voorkeur en kost nog steeds geld, maar om met de woorden van Neelie Kroes te spreken er is feitelijk geen man overboord.

Waarom gaat hij dan toch door met het gooien van miljarden in deze ondankbare bodemloze put. Ook de minster weet hierop het antwoord niet uit angst voor het onbekende!

In het FD van vanmorgen geeft de minister aan dat het vertrouwen in de Griekse leiders tot een dieptepunt is gedaald. Had hij ooit vertrouwen dan?

De minister stelt strenge voorwaarden alvorens in te stemmen met de 2e bail-out. Eerst moet het complete pakket van PSI, prior actions, het aanvullend programma inclusief een keihard commitment van de regeringspartijen en een schuld houdbaarheidsanalyse van het IMF op tafel liggen. Dit pakket zou eerst worden voorgelegd aan de Kamer alvorens hierover te besluiten. Ik vraag deze minister Waar is het? Mogen we het zien?

De minister wil liever wachten tot na de verkiezingen, dat lijkt mij heel verstandig! Van uitstel komt hopelijk afstel! Wordt dat zijn inzet tijdens de Eurogroep?

Als we eerlijk zijn willen de meeste euroleiders gewoon af van de Grieken. “Ik geloof dat het voor de Grieken beter zou zijn als ze de eurozone verlaten. Zelfs al zouden we Griekenland al zijn schulden kwijtschelden, dan zijn ze over tien jaar weer op hetzelfde punt beland als waar ze nu staan. Griekenland is met de euro domweg niet in staat te concurreren met het buitenland.’', aldus de voorzitter Anton Borner van GBA (branchevereniging voor de groothandel, import en export). Hij weet het, de minister weet het, iedereen weet het, maar weinigen durven het te zeggen! . Ook Franz Hehrenbach (ceo Bosch) pleit voor een Grieks exit uit de euro en zelfs uit de EU: “een land met denkbeeldige gepensioneerden en rijken die geen belasting betalen heeft niets te zoeken in de EU (bron: manager magazin). Ook Wolfgang Schauble heeft het over een bodemloze put!

Ondertussen krimpt de economie verder (vorig kwartaal met 7% op jaarbaisis), loopt de werkeloosheid op (21%) en braken afgelopen zondag 80.000 stakende Grieken half Athene af.

Angela Merkel wordt afgebeeld als Hitler, Trojka-inspecteurs worden gearresteerd en de klokkenluider (Andreas Georgiou, ex-directeur Elstat) die met de werkelijke cijfers naar buiten kwam riskeert levenslang.

Ze zijn goed bezig daar in Athene!

Dan het ESM

De Minister geeft nu al aan dat hij een verhoging van het ESM, waar Nederland uiteindelijk 40 miljard in moet storten, wil steunen. Terwijl die vraag niet eens op tafel ligt.

Ook wordt maandag gesproken over de benoeming van de directeur van het ESM en van de ECB. Ik hoop echt dat de minister 2 goede Nederlandse kandidaten naar voren schuift, want als we de Zuid Europeanen ook nog de sleutel van onze schatkist gaan geven, weet je zeker dat de bodem snel in zicht komt.

Dan tot slot de decharge van de EU begroting 2010.

De Europese Rekenkamer geeft over het jaar 2010 geen goedkeurende verklaring af. Uit het gemiddelde foutenpercentage blijkt dat maar liefst 4,4 mld (3,7%) onrechtmatig is besteed. 4,4 miljard! Dit is geen kleingeld.

Vorig jaar heeft Nederland zich onthouden van stemming om zo met anderen een helder signaal af te geven, dat dit onacceptabel is. Kennelijk heeft dit weinig indruk gemaakt.

De PVV roept daarom de minister op dit jaar tegen te stemmen.

Dat ontvangende landen te beroerd zijn om zich terdege te verantwoorden is te gek voor woorden. Ook moet de minister eisen dat de “management summaries” openbaar gemaakt worden.