Inbreng Teun van Dijck bij debat ESM-verdrag

De behandeling van deze wet had vandaag niet mogen plaatsvinden. Dit wetsvoorstel is zo ingrijpend dat dit uitstel tot na de verkiezingen meer dan rechtvaardigt. Bijna 1/3 van deze Kamer heeft hier dan ook voor gepleit; een substantiële minderheid van 41 leden.

Dit wetsvoorstel draagt bevoegdheden over aan Brussel. Met dit wetsvoorstel verliezen we ons veto over de besteding van miljarden in noodsituaties. Met dit voorstel schrijven we een blanco cheque uit van maar liefst 40 mld vrij te besteden aan landen en banken in de problemen.

Het past dit demissionaire kabinet dan ook niet om dit wetsvoorstel nu te behandelen. Het kabinet moet op de winkel passen. Niets meer en niets minder. De kiezer is nu aan zet! De kiezer mag zich uitspreken of de sleutel van de Nederlandse schatkist aan Brussel wordt overhandigd. Ook uit een peiling van een-vandaag van hedenavond blijkt dat 59% van de mensen het met ons eens is.

40 miljard, 40 miljard mogen we wellicht straks overmaken aan dit noodfonds. Cash geld. Geld dat we helemaal niet hebben. Geld dat we zelf ook moeten lenen op de kapitaalmarkt.

Dit demissionaire kabinet wil de burger volgend jaar voor 16 miljard laten bloeden, maar maakt tegelijkertijd miljarden over aan dit noodfonds voor landen als Griekenland

We staan nu al voor bijna 100 miljard garant (EFSF) en daar komt nu mogelijk nog eens 40 miljard bij!

En dan heb ik niet eens over de risico’s die NL (DNB) loopt op de kamikaze acties van de ECB, die voor 1.000 mld leningen geeft aan zwakke banken en voor bijna 300 mld rommelobligaties opkoopt die niemand wil hebben. Vandaag zelf heeft de ECB in het geniep 100 mld overgemaakt naar failliete Griekse banken (bron: FT). En de minister mag hier niets van vinden. Maar als deze banken omvallen, krijgt de Nederlandse belastingbetaler een dikke vette rekening gepresenteerd. Over soevereiniteit gesproken. Zelfs deze minister heeft in Europa niets meer te zeggen!

De Griekse leider van de Syriza heeft al gedreigd geen cent te zullen terugbetalen als Europa niet doorgaat met het pompen van geld in deze bodemloze put. Het is slikken of stikken.

Volgens het FD verliest NL 21 mld als Griekenland niet terugbetaalt (van de 350 mld); kan de minister dit bevestigen? Als dat zo is, verdampt 21 mld boven de Acropolis oftewel € 3.000 per gezin!

Gelooft de minister nog steeds dat we niet Griekenland helpen maar onszelf?

Denkt de minister nog steeds dat we al ons geld terugzien met rente? Of heeft hij inmiddels spijt van deze uitspraken…….

Het noodfonds grijpt keihard in op de soevereiniteit van NL en zet de Volksvertegenwoordiging en dus de burgers van dit land, buiten spel. De minister lacht dit weg, dat is niet zo.

Maar in noodgevallen kunnen miljarden worden overgemaakt, zonder dat NL dit kan tegenhouden (gekwalificeerde meerderheid van 85% van de uitgebrachte stemmen).

Als het Eigen Vermogen onder de 80 mld zakt, kan niet volgestort kapitaal worden opgevraagd, zonder dat NL dit kan tegenhouden. (raad van bewind met een gewone meerderheid)

En bij betalingsproblemen kan de directeur in zijn eentje een bijstorting eisen binnen 7 dagen; zonder dat NL dit kan tegenhouden.

Hoezo dat is niet zo?!

Waarom kunnen Duitsland, Italië en Frankrijk wel een miljardeninjectie tegenhouden en Nederland niet; is ons geld soms minder waard!?

De eurocrisis is nu al 2 jaar bezig en inmiddels staan we met zijn allen voor duizenden miljarden garant; het heeft allemaal niet mogen baten.

De problemen zijn groter dan ooit.

Griekenland zakt steeds verder weg in het euromoeras

Spanje betaalt recordrentes van boven de 6,5%.

De werkeloosheid loopt met de dag op, percentages van boven de 50% onder de jeugd zijn geen uitzondering. Grieken en Spanjaarden halen en masse geld van hun spaarrekeningen. Banken wankelen en economieën krimpen harder dan ooit.

Het vertrouwen dat het nog goed komt is weg. Het vertrouwen in de aanpak is weg. Het consumentenvertrouwen is weg. Alleen deze minister gelooft er nog in!

De instelling van het ESM vereist ook een aanpassing van het Werkingsverdrag van de Europese Unie (WvEU). Er wordt een lid toegevoegd aan artikel 136, waarin wordt vastgelegd dat het ESM niet in strijd is met de no-bail out clausule uit artikel 125. Door deze wijziging op het laatste moment erin te fietsen, voelt men duidelijk nattigheid. Dit is namelijk wel in strijd met de no bail out clausule in het Verdrag en dit moet snel worden ontkracht door alle lidstaten! Stel je voor dat dit bekend wordt.

De Algemene Rekenkamer heeft tot 2 keer toe grote kritiek geuit op het ESM verdrag. De transparantie en verantwoording over de (effectieve) besteding van ESM middelen is onvoldoende geregeld.

Nu is dat in Europa wel de gangbare manier van zaken. Brussel houdt niet van verantwoording. De Europese begroting is nog nooit goedgekeurd (13 x geen decharge), maar dat even terzijde!

Ook de Raad van State wijst erop dat publieke verantwoording en democratische controle ver te zoeken zijn!

De minster geeft zelf ook toe (Nota n.a.v. Verslag) ) dat nog niet alle afspraken zijn afgerond en veel moet nog worden geregeld (by-laws)

De minster erkent ook dat er geen verplichting bestaat om ratificatie voor 1 juli af te ronden.

Daarbij komt dat pas 2 van de 17 landen het verdrag hebben geratificeerd. (France en Portugal).

Dus waarom heeft onze minister dan zo’n haast? Wil hij soms weer het braafste jongetje in de Europese klas zijn die, als een van de eerste met zijn portemonnee mag zwaaien?

Als een ESM lid verzuimt te betalen bij een oproep; mogen de andere leden extra bijspringen.

De enige sanctie is verlies van stemrecht. Griekenland betaalt zijn bijdrage uit zijn 2e bail-out. Een lekker begin, dus eigenlijk betalen wij ook voor de Grieken. Geldt dat soms ook voor de Portugezen en de Ieren?

NL moet 4,6 mld  storten. Waardoor onze schuld verder oploopt. Hierover moet 150 mln rente worden betaald, waardoor ons tekort verder toeneemt.

Kan de Minister uitleggen dat deze 150 mln per jaar weer bij de burgers van dit land moet worden opgehaald. Deze minister helpt liever Club Med dan de Nederlanders.

De PVV ziet niets in dit noodfonds en wil daarom dat de behandeling van dit vreselijke gedrocht wordt uitgesteld tot na de verkiezingen. Laat de kiezer bepalen of ze met 40 miljard zwakke landen en banken willen steunen.

Dat is democratie! De kiezer is nu aan zet!