AO ecofin 13 juni 2012

Ze zijn weer lekker bezig in Euroland. Na Griekenland (240 mld), Portugal (78 mld), Ierland (67,5 mld) is nu Spanje aan de beurt. 100.000 miljoen euro. Een 1 met 11 nullen voor de Spaanse banken. De Banken hebben lopen gokken met andermans geld en dreigen nu alles te verliezen. Zonder gene leggen ze de rekening neer bij de Nederlandse belastingbetaler. Hebben we dan niets geleerd?!

De euforie van deze reddingsactie was maar van korte duur. Precies een halve dag duurde de jubelstemming. Kosten 100 miljard EURO! Een duur feestje, dus!

De Spaanse rente staat weer op recordhoogte van 6,8% ; het hoogste percentage sinds de invoering van de euro. Absoluut onhoudbaar!

De euro is ziek, doodziek en het medicijn van geld blijven pompen werkt niet. Het is symptoombestrijding, pleisters op een gapende wond.

Beleggers zien dat ook en halen massaal hun geld weg bij de Spaanse en Italiaanse banken. Ze vertrouwen het zaakje niet meer! In het vorig kwartaal werd voor bijna 100 mld aan geld weggehaald van Spaanse banken. In Griekenland is sinds 2009 ook 72 mld weggehaald (dagelijks 700 mln). Een bankrun is volop gaande. De belastingbetaler mag het weggehaalde geld blijvend aanvullen; is dat soms de bedoeling?

De 100 miljard lost niets op! Sterker nog het verergert de crisis. Door deze injectie stijgt de Spaanse schuld naar 90% BBP (kritieke grens) en worden private beleggers achtergesteld bij het ESM (bij wanbetaling). Beleggers bedenken zich wel 10 keer voordat ze Spaans papier kopen! Deze noodsteun is olie op het vuur en versneld en verdiept de ellende!

Ook Nederland staat meer en meer onder druk. Door alle garanties (110 mld) wordt onze positie steeds kwetsbaarder (negative outlook by Fitch).

Spanje is, net als Italie, too big too bail. De financieringsbehoefte is dit jaar zo’n 150 mld (Italie 225 mld) en voor de komende jaren zo’n 300 mld. Wie gaat dat Spanje lenen? Tegen welke rente? Hoe kan Spanje ooit terugbetalen?

De PVV heeft het al voorspeld: het noodfonds (ESM) is uitgegeven nog voordat Mark Rutte de blanco cheque heeft kunnen tekenen!

De euro is mislukt; velen hebben ervoor gewaarschuwd, ze hadden gelijk! Eén munt voor 17 zo verschillende landen werkt niet. Ook DNB directeur Jon Swank concludeert dat ons inkomen sinds de invoering van de euro er niet op vooruit is gegaan. “We hebben er in 13 jaar niets bij gekregen (VK 11/6/2012)” De PVV zei het al eerder “de euro is geen geld, maar kost ons geld en gaat ons nog heel veel geld kosten.” Beter ten halve gekeerd, dan ten hele gedwaald!

Finland

Onze MP schat de kans dat het geld terugkomt 95-100% bedraagt. De Finnen denken daar echter heel anders over. Eerst dwongen ze bij de steun aan Griekenland een onderpand af en ook nu eisen ze een garantie. Zijn de Finnen slimmer! Wat weten de Finnen wat onze MP niet weet? Denkt deze minister nog steeds dat al ons geld terugkomt met Rente?  Volgens mij is hij nog de enige!

IMF

Spanje is het vierde land dat voor steun aanklopt en dit is ook nog geen kleintje ook. De 5e economie van Europa en de 12de economie van de wereld! Het IMF kijkt toe hoe de banken worden leeg getrokken, zonder in te grijpen. Terwijl de IMF pot zojuist is opgehoogd met 200 mld t.b.v de eurocrisis. Waarom doet de IMF (financieel) niet mee? Ook heeft de IMF de vorige tranche voor Griekenland niet overgemaakt? Waarom niet? Heeft het IMF soms ook geen vertrouwen meer in de euro en de crisisaanpak? Het begint er meer en meer op te lijken.

Precedent

Kennelijk is het voor Spanje wel mogelijk om een injectie van 100 mld te krijgen zonder dat de overheid een dwangbuis krijgt opgelegd (onder curatele van de Trojka). Spanje betaalt een rente van 3% en hoeft pas in 2017 te beginnen met terugbetalen.

Ierland wil heronderhandelen over het reddingsplan en eist dezelfde behandeling als Spanje, en bij de Griekse extreem linkse partij Syriza gaat de vlag uit: de Spaanse bail-out toont aan, dat er wel degelijk valt te onderhandelen over de maatregelen. Met dank aan Brussel wint Syriza straks de verkiezingen! De box van Pandora is geopend. Onvoorwaardelijke steun is dus mogelijk voor iedereen!