Algemeen Overleg Ecofin : 100 miljard bankensteun voor Spanje!

Spanje viert feest. Spanje krijgt steun voor de banken, zonder extra voorwaarden! Sterker nog onder soepelere voorwaarden, want Spanje krijgt een jaar respijt om aan de 3%-norm te voldoen! Nou dat willen Ierland, Griekenland en Portugal ook wel.

Vraag: Hoe staat het met de precedentwerking van deze steun? Gelijke gevallen worden toch gelijk behandeld worden?

Eerder moesten we met miljarden Griekenland. Ierland en Portugal overeind houden. Nu moeten we gammele Spaanse banken gaan redden! Bij voorkeur rechtstreeks! Dit is spelen met vuur! Een bank gaat makkelijker failliet dan een land. De minister heeft zich niet alleen bankenunie laten in rommelen, maar ook een schuldenunie; een private schuldenunie nog wel!

De Spanjaarden hebben jarenlang Fiesta gevierd, dankzij de euro! De rente was laag en de lonen schoten omhoog. Cash in overvloed, waardoor de appartementen als paddenstoelen uit de grond schoten. Het geld klotste tegen de Costa’s omhoog en iedereen vierde feest; de overheid en toezichthouders dansten vrolijk mee.

De zorg was voor iedereen gratis, por nada! De belastingen lekker laag (btw op 6% tot 2011) en de Siesta duurt tot op de dag van vandaag voort.

Maar zoals na elk uitbundig feest volgt nu de Kater. Wie ruimt de troep op!

Wie gaat de rekening betalen?

Afgelopen maandag is besloten door de eurogroep om met 100 miljard uit het noodfonds over te maken om de Spaanse banken te redden. Dit is risicodragend kapitaal, waarvan de kans zeer groot is dat je het nooit meer terugziet.

En waarom 100 miljard? Terwijl gisteren EBA bekend maakte dat vrijwel alle Spaanse banken aan de kapitaaleis (van 9%) voldoen. En 2 onafhankelijk partijen concluderen dat de bankensector maximaal 61 mld nodig heeft.

Waarom komt deze maand al 30 miljard beschikbaar? Terwijl de kapitaalbehoefte nog moet worden onderzocht. Is dit soms liquiditeitssteun?

Daar is het noodfonds toch niet voor?

Ook wordt een bad bank opgericht, waar alle oninbare schulden kunnen worden gedumpt. Is de minister echt van plan mede-eigenaar te worden van deze bad bank? Activa worden gewaardeerd tegen hun lange termijn economische waarde; waarom niet tegen de werkelijke marktwaarde? Betalen we niet veel te veel voor deze rommelhypotheken?

Welke garanties heeft de minister dat we ooit een cent terugzien van ons belastinggeld? Hoe staat het met het Fins onderpand?

Het is niet voor niets dat 172 Duitse economen vorige week de noodklok luidden met een ingezonden brief (in de Frankfurter Allgemeine). De belastingbetaler kan en mag niet opdraaien voor de schulden van Club Med banken.

Als een bank niet meer kunnen terugbetalen, moeten de aandeelhouders en schuldeisers bloeden; niet de belastingbetaler. De ingeslagen weg helpt alleen Wall Street en de City, ten koste van de burgers.

En dat is nu precies de kern. Onder de dekmantel van de euro redden, helpen we Wall Street.

Griekenland heeft inmiddels 270 mld (toegezegd) gekregen, maar de problemen zijn groter dan ooit.

ECB heeft voor 250 mld 2e hands papier gekocht om de rente te drukken, maar de rente is hoger dan ooit. We hebben beleggers verlost van waardeloos papier! Nu wil men hiervoor het ESM inzetten. Beleggers lachen zich rot!

ECB heeft een lening verstrekt van 1000 miljard, zodat banken nationale obligaties konden kopen. Hiermee is een default afgewend en Wall Street komt met de schrik vrij!

Alles is erop gebaseerd om beleggers, die jarenlang veel geld hebben verdiend, te faciliteren op zoek naar de uitgang. Het feest is voorbij, de belastingbetaler mag de rekening betalen.

Het ESM komt er voorlopig niet. Waarom had de minister ook alweer zo’n haast?

Hij durfde dit monsterverdrag niet aan de Nederlandse burgers voor te leggen op 12 september, uit angst voor de Kiezer. De minister weet dat hij fout zit, maar durfde geen gezichtsverlies te lijden bij zijn Europese vrienden. Met een blanco cheque van 40 miljard tot gevolg!

Alle hoop is nu op Duitsland gericht, waar het Bundesverfassungsgericht zich buigt over dit Verdrag en de vraag of het niet ongrondwettelijk is, vanwege de inperking van bevoegdheden van het Duitse Parlement. Zelfs met veto!

Het is te hopen dat het Hof verstandig is en ESM naar de prullenbak verwijst.

Tot slot. Het moge duidelijk zijn dat de PVV deze steunoperatie van 100 mld voor failliete Spaanse banken niet steunt.

De euro is gewoon mislukt. Een munt voor 17 zo verschillende landen werkt niet en zal nooit werken.

Bereid daarom een exit voor, zodat we weer als een soeverein volk de toekomst tegemoet kunnen zien, zonder ons te laten chanteren door Wall Street, Brussel en andere lidlanden;

De PVV roept deze minister op. Laat de Europese Droom vieren en kom op voor de belangen van de Nederlandse burgers en toekomstige generaties.

Het is tenslotte hún Brussel en nog steeds óns Nederland!