VERLOS DE GRIEKEN VAN DE EURO EN VERLOS ONS VAN DE GRIEKEN!

TEUN VAN DIJCK - ALGEMEEN OVERLEG GRIEKENLAND - 7 juli 2015

De Grieken hebben zich zondag duidelijk uitgesproken.
Meer dan 60% zei 'nee', OXI.
Laten we het Griekse 'nee' dan ook net zo duidelijk beantwoorden met een VERTREK uit de euro.
Tot vorige week dacht de minister van Financiën er ook zo over: “Bij een 'nee' is er geen basis voor een nieuw programma en geen basis voor Griekenland binnen de euro”.
Zo ja, waarom zet hij dan de deur weer op een kier voor een nieuw programma? Dat begrijpt niemand! Gooi die deur toch dicht; op slot!

We worden al jaren voor de gek gehouden en zijn inmiddels vele miljarden en programma’s verder; en toch heeft deze minister nog hoop en vertrouwen dat de Grieken hun leven deze keer zullen beteren?! Of deze minister is blind of supernaïef?

Ook de Minister-President heeft ondertussen hopelijk zijn lesje geleerd en stoot zich niet voor de 10de keer aan dezelfde Griekse steen. Hoe eerder de Grieken de uitgang wordt gewezen, hoe beter. Niks onderhandelen, niks doormodderen, gewoon wegwezen.
Is de Minister-President dat nu eindelijk met de PVV en de grote meerderheid van Nederlanders met gezond verstand eens?
Houdt hij zich deze keer wel aan zijn belofte uit 2012 van "geen cent naar Griekenland", of gaat hij toch weer onderhandelen?

Geld aan Griekenland geven was echt de grootste politieke blunder van deze eeuw.
Griekenland heeft de afgelopen 5 jaar 240 miljard gekregen van de eurolanden en het IMF.
Daarnaast hield de ECB met 90 miljard de Griekse banken in leven!
Allemaal weggegooid geld! De PVV heeft hier al 5 jaar voor gewaarschuwd, in zeker honderd debatten. Maar premier Rutte luisterde niet en schreef de ene na de andere cheque uit.

Mark Rutte was de suikeroom voor de Grieken. En wij in Nederland maar bloeden om dat allemaal te betalen. En nu, nu komen we van een koude kermis thuis.

De inzet moet dan ook zijn hoe we ons geld terugkrijgen i.p.v. na te denken hoe we nog meer geld in deze bodemloze put kunnen storten. We zullen de Premier dan ook aan zijn belofte houden dat we iedere cent van die 25 miljard euro terugkrijgen. Iedere cent, met rente, weet u nog?!

Dit Griekse 'nee' toont ook het failliet van de euro aan.
Is het toevallig dat het grote euroteken voor het ECB-gebouw vandaag werd ontmanteld; toeval of een voorbode?

Dit is het begin van het einde van het grote europroject. Één munt voor 19 compleet verschillende landen met verschillende culturen en economieën is volstrekt onwerkbaar.
De eurozone is geen muntunie maar blijkt een transferunie, waarbij zuurverdiend geld van hardwerkende mensen uit landen als Nederland en Duitsland naar siëstalanden als Griekenland wordt overgemaakt. Wij moesten keihard bezuinigen en de btw verhogen, zodat zij daar met 50 jaar met pensioen kunnen en de belastingen kunnen ontwijken. Maar nu zegt 75% van de Nederlanders 'Genoeg is Genoeg'!
Nu niet meer doormodderen, niet verder onderhandelen, maar afscheid nemen van Griekenland. Een Grexit is de enige oplossing.

Verlos de Grieken van de euro en verlos ons van de Grieken!