Hoge medaille na opblazen Nederlandse kinderen - Kamervragen

Persoonlijke beslissing van ‘gematigde’ president
De Palestijnse president Abbas overweegt de allerhoogste medaille van de PLO te geven aan een terrorist die medeschuldig is aan het vrijwel uitroeien van het Nederlandse gezin Schijveschuurder in Jeruzalem. Geert Wilders en Martin Bosma (PVV) willen dat de Nederlandse regering onmiddellijk alle contacten met de Palestijnse autoriteit verbreekt.

Bij de Hamas-aanslag op 9 augustus 2001 op de pizzeria Sbarro in Jeruzalem vielen vijftien doden. Onder andere stierven vader en moeder Schijveschuurder, alsmede de kinderen van 14, 4 en 2 jaar. Geert Wilders: “De Al Kuds-medaille is de hoogste medaille van de PLO. Wie hem krijgt is een persoonlijke beslissing van de Palestijnse president. Dat die medaille nu gaat naar een terrorist die de zelfmoordenaar als chauffeur heeft vervoerd (inclusief zijn bom van tien kilo vol explosieven, spijkers en moeren) toont het ware gezicht van de Palestijnse Autoriteit. Wie Nederlandse kinderen vermoordt krijgt een lintje.”

Vragen van de leden Wilders en Bosma (Partij voor de Vrijheid) aan de minister van Buitenlandse Zaken over een hoge medaille voor een terrorist die Nederlandse kinderen heeft vermoord.

16 april 2008

1) Heeft u kennisgenomen van het bericht Abbas honors Sbarro killer’s driver*?
2)  Kunt u zich de gruwelijke aanslag op de Sbarro pizzeria herinneren waarbij onder andere vijf leden van de Nederlandse familie Schijveschuuder om het leven kwamen, te weten Mordechai Schijveschuurder, 43 jaar, Tzira Schijveschuurder, 41 jaar, Ra'aya Schijveschuurder, 14 jaar, Avraham Yitzhak Schijveschuurder, 4 jaar, Hemda Schijveschuurder, 2 jaar.
3) Deelt u de mening dat het van een weerzinwekkende smakeloosheid getuigt als de bestuurder van de zelfmoord-jihadist nu persoonlijk een medaille krijgt van de Palestijnse president?
4) Beschouwt u de heer Abbas desondanks als een gematigde leider?
5) Indien inderdaad de terrorist een medaille krijgt, acht u dan met ons dat dan het moment gekomen is om alle contacten met de Palestijnse Autoriteit te verbreken?

*http://www.jpost.com/servlet/Satellite?cid=1208246580507&pagename=JPost%2FJPArticle%2FShowFull