Lijfstraffen tijdens Koranles - Kamervragen

Vragen van de leden Fritsma en Wilders (beiden PVV) aan minister Vogelaar van Wonen, Wijken en Integratie en staatssecretaris Dijksma van OCW.

25 juni 2008

Heeft u kennisgenomen van de berichten “Lijfstraffen tijdens les in Koran” (1) en “Religie beïnvloedt prestaties op school” (2)?

Deelt u de mening dat de Amsterdamse stadsdeelraadvoorzitter Ahmed Marcouch erg goed typeert wat de gevolgen voor het Nederlandse onderwijs zijn als de islam de dominante cultuur wordt en dat onze scholen dan gekenmerkt zullen worden door lijfstraffen, een slecht pedagogisch klimaat, angst, radicalisering en schizofrenie onder leerlingen? Zo ja, bent u bereid om het openbaar onderwijs van dit doembeeld te vrijwaren, zodat de integratie nog enige kans van slagen heeft?

Bent u op de hoogte van de uitkomsten van het onderzoek van het Europees Universitair Instituut in Florence, waarbij de gerenommeerde onderzoekers Jaap Dronkers en Manon de Heus vaststellen dat de islam schoolprestaties beïnvloedt en dat kinderen met ouders uit moslimlanden minder presteren? Zo ja, is dat onderzoek voor u dan niet een extra reden om af te zien van het voornemen om meer aandacht voor de islam in het openbaar onderwijs te geven?

Bent u op de hoogte van het feit dat de Islam diep is doorgedrongen in de inhoud van het islamitische onderwijs en dat de meeste islamscholen worden getypeerd door bestuurlijke onkunde en financiële chaos? Zo ja, bent u bereid om alle islamscholen, evenals de private weekendkoran scholen te sluiten?

“Lijfstraffen tijdens les in Koran, Trouw , 20 juni 2008
“Religie beïnvloedt prestaties op school”, NRC Handelsblad, 21 juni 2008