PVV: Sjoemelende europarlementariƫrs uit hun functie ontheffen - Kamervragen

Vragen van de leden De Roon en Wilders (beiden PVV) aan de staatssecretaris voor Europese Zaken over europarlementariërs die hun zakken vullen:

Kent u de uitzending van het tv-programma “RTL Explosiv”  (mei 2008) over europarlementariërs die een presentielijst tekenen om een dagvergoeding van € 287,--  te kunnen vangen en vervolgens de vergadering van het Europees parlement niet bijwonen  (1)  ?

Bent u het met mij eens, dat dit hemeltergende praktijken zijn van lieden die het volk helemaal niet vertegenwoordigen en dat het mogelijk zou moeten zijn om hen uit hun functie te ontheffen? Zo nee, waarom niet? Zo ja, hoe gaat u dit in Europa aan de orde stellen?

Bent u met mij van oordeel, dat in dergelijke gevallen de genoten dagvergoedingen behoren te worden terugbetaald? Zo nee, waarom niet? Zo ja, wat gaat u doen om dit in Europees verband te bewerkstelligen?

Kunt u een volledig overzicht geven van de inkomsten en onkostenvergoeding(en) die een Europarlementariër ontvangt? Betaalt een Nederlandse Europarlementariër daarover belasting aan Europa of aan de Staat der Nederlanden? In het eerste geval: over welk deel van de inkomsten wordt Europese belasting geheven en hoe hoog is die belasting?

Hoe beoordeelt u het feit, dat de makers van het tv-programma uit het gebouw van het Europees parlement zijn gegooid? Is dit een toonbeeld van een transparant Europa dat de persvrijheid hoog in het vaandel heeft? Gaat u op Europees niveau protesteren tegen deze gang van zaken?  Zo nee, waarom niet?

Klik op één van de onderstaande links om de uitzending te bekijken.