PVV: zwaardere straffen voor belemmeren ambulancepersoneel - Kamervragen

Vragen van de leden De Roon en Agema (beiden PVV) aan de minister van Justitie en aan de minister van VWS over belemmeren van hulpverlening:

Is het u bekend dat het ambulancepersoneel in Amsterdam heeft gestaakt n.a.v. de zoveelste zaak waarbij ze door omstanders werden belemmerd in hulpverlening aan een bij een steekpartij gewonde persoon (1) ?

Hoe vaak is het ambulancepersoneel in Nederland het laatste jaar door omstanders belemmerd in hulpverlening aan een hulpbehoevende ? Hoe vaak is het ambulancepersoneel daarbij geconfronteerd met geweld of bedreiging met geweld? Wordt van al die gevallen aangifte gedaan en hoe vaak leidt dat tot een veroordeling?

Hoe kon het eigenlijk gebeuren dat na een steekpartij er wel ambulancepersoneel maar geen politie ter plaatse was verschenen? Bent u het met mij eens dat na een misdrijf  de politie er voor heeft te zorgen dat zij op zijn minst gelijktijdig met het ambulancepersoneel ter plaatse arriveert om het ambulancepersoneel te beschermen en sporen van het misdrijf veilig te stellen?

Wilt u de strafbaarstelling van het belemmeren van de uitvoering van openbare diensten (art 184 Wetboek van Strafrecht) verhogen van drie maanden gevangenisstraf naar bij voorbeeld vier jaren gevangenisstraf, zodat verdachten ook buiten heterdaad kunnen worden gearresteerd en deze misdrijven ook zwaarder kunnen worden bestraft door de rechter? Zo neen, waarom niet?

(1)  NOS Teletekst 4 sept 2008 pagina 106