PVV: Prijsstijging stroom en gas onaanvaardbaar voor burgers - Kamervragen

Vragen van het Lid Graus (PVV) ten behoeve van het Interpellatiedebat over de zorgwekkende stijging van de energieprijzen(*) met de ministers van Economische Zaken en Financiën

Deelt u de mening dat het ontoelaatbaar is dat de prijs van stroom vanaf januari 2009 gemiddeld 21 procent hoger wordt? Zo neen, waarom niet?

Deelt u voorts de mening dat het ontoelaatbaar is dat de prijs van gas vanaf januari 2009 gemiddeld 11 procent hoger wordt? Zo neen, waarom niet?

Bent u verder met mij van mening dat het ongehoord is dat de energierekening voor een gemiddeld huishouden sinds 2000 meer dan verdubbeld is? Zo neen, waarom niet?

Kunt u uitleggen waarom hardwerkende mensen volgend jaar opnieuw fors meer voor gas moeten gaan betalen terwijl de olieprijs daalt?

Hoe en wanneer gaat u ervoor zorgen dat exorbitante overwinsten uit verleden, heden en toekomst van de energiebedrijven worden teruggegeven aan de burgers, afnemers van gas en elektriciteit door verlaging van de afnameprijs tot een kostendekkend niveau?

Wat gaat u doen om te voorkomen dat de stroom- en gasprijzen voor onze burgers nog verder de pan uit rijzen?

Bent u bereid de koppeling tussen olie- en gasprijzen ongedaan te maken nu blijkt dat de olieprijs is gedaald, terwijl de gasprijs zelfs gaat stijgen en nu we geconstateerd hebben dat indien de gasprijs in navolging van de olieprijs daalt, dit steeds een half jaar te laat gebeurt plus in procentueel mindere mate dan de daling van de olieprijs?

Bent u met mij van mening dat juist in deze tijd van crisis, koopkrachtverbetering door middel van lastenverlichting, een van de oplossingen vormt om uit de negatieve, vicieuze spiraal te komen?

‘Energienota volgend jaar boven 2000 euro’, Nederlands Dagblad, 24 oktober 2008
‘Nuon bevestigt: Weer forse stijging energienota’, Elsevier.nl, 24 oktober 2008