Uitspraken staatssecretaris Aboutaleb EU-Arabische Liga top - Kamervragen

Vragen van de leden Wilders en Fritsma (beiden PVV) aan de minister-president over de uitspraken van staatssecretaris Aboutaleb bij de recente EU-Arabische Liga top in Valetta (Malta).

Bent u bekend met het bericht "Arab states lobby against Dutch anti-islam film" (*)?

Is het waar dat staatssecretaris Aboutaleb ten overstaan van zijn islamitische broeders de Ministers van Buitenlandse Zaken van Marokko, Syrië en Egypte tijdens de recente top van de EU met de Arabische Liga te Malta heeft benadrukt dat er strafrechtelijke vervolging kan plaatsvinden vanwege de film ‘Fitna’? Zo ja, realiseert u zich dat deze dreigende taal niets anders is dan intimidatie van een gekozen volksvertegenwoordiger? Zo neen, waarom niet?

Is het waar dat staatssecretaris Aboutaleb over mogelijke vergeldingsacties naar aanleiding van de film heeft gezegd “If there will be a retaliation, it would be exactly what Wilders wants”? Zo ja, wilt u namens de regering afstand nemen van deze stuitende beschuldiging van staatssecretaris Aboutaleb?

Deelt u mijn mening dat als staatssecretaris Aboutaleb deze uitspraken heeft gedaan, het zijn dubbele loyaliteit bevestigt nu hij naast Nederlander ook Marokkaan is en dus onderhorig is aan de Marokkaanse overheid? Zo neen, waarom niet?

Deelt u de mening dat het te zot voor woorden is dat mede vanwege het feit dat staatssecretaris Aboutaleb moslim is, hij en niet de minister van Buitenlandse Zaken deze top heeft bijgewoond, zoals staatssecretaris Aboutaleb zelf verklaarde**?

Bent u bereid staatssecretaris Aboutaleb tot aftreden te bewegen indien hij de gewraakte uitspraken daadwerkelijk heeft gedaan?

* Artikel TimesofMalta.com en Artikel www.earthtimes.org
** Artikel www.nisnews.nl