Bejaardentax te complex - Kamervragen

Mondelinge vragen van Teun van Dijk aan de Staatssecretaris van Financien tijdens het vragenuur van 26 februari 2008 over het bericht “Bejaardentaks te complex” in de Telegraaf van 23 februari 2008

Voorzitter,
De steun voor de onzalige Bos-belasting die ouderen laat meebetalen aan hun welverdiende pensioen, brokkelt gelukkig zienderogen af. Zelfs de meest loyale coalitiepartij de Christenunie heeft laten weten inmiddels grote twijfels te hebben over deze onrechtvaardige belasting. En dat is goed nieuws want wij zijn als PVV samen met miljoenen anderen Nederlanders altijd fel tegen de invoering van die verschrikkelijke Bos-belasting voor ouderen geweest!

Mensen die hun hele leven keihard hebben gewerkt in de veronderstelling dat ze eindelijk kunnen gaan genieten van een welverdiend pensioen, worden met dit plan van Wouter Bos keihard afgestraft. Dit maakt de overheid een zeer onbetrouwbare partner.

Hoe kan dit kabinet mensen dwingen om tot hun 65ste door te werken en ze anders te straffen met een extra belasting? Dat is onrechtvaardig. Bovendien is dit in sommige beroepen gewoon niet mogelijk. Als je 40 jaar op de bouw hebt gewerkt vanaf je 20ste, ben je gewoon op en verdien je een dik pensioen en een groot compliment en geen straf van Wouter Bos.

De naoorlogse generatie heeft keihard gewerkt om Nederland weer op te bouwen en het is immoreel om hen nu ook nog eens zelf te laten meebetalen aan hun eigen pensioen. Dat is verkeerd, onrechtvaardig en domme linkse politiek.

Daarnaast is het volgens de belastingdienst en het CPB ook nog eens een onuitvoerbaar. Alsof de Belastingdienst nog niet genoeg problemen heeft; de staatssecretaris weet dit als geen ander.

De PVV wil dat dit onzalige plan van tafel gaat en wel per direct ! Trek dit mallotige voorstel om hardwerkende ouderen, die van hun pensioen willen genieten, een poot uit te draaien, in. Als u dat als kabinet niet doet en dit onuitvoerbaar plan over onze ouderen uistort, bent u geen knip voor de neus waard. Graag een toezegging van de Staatssecretaris dat hij dit plan linea recta de prullenbak ingooit.