Onvoldoende bescherming militairen Afghanistan - Kamervragen

Vragen van de leden De Roon en Brinkman (beiden PVV) aan de minister van Buitenlandse Zaken en aan de minister van Defensie over onvoldoende bescherming van Nederlandse militairen op patrouille in Afghanistan:

Heeft u kennis genomen van het bericht “Ronald zou nog één keer op patrouille in Uruzgan gaan” (1) ?

Waarom is het niet mogelijk dat, terwijl het gebruik van bermbommen een welbekend strijdmiddel is van de Taliban, Nederlandse militairen in Uruzgan patrouilles uitvoeren in afdoende gepantserde voertuigen (Bushmasters) en niet in te lichte voertuigen (Fenneks)?

Bent u het met ons eens, dat als dat nu niet mogelijk is, er zo snel mogelijk meer afdoende gepantserde voertuigen aan de Nederlandse militairen in Uruzgan ter beschikking moeten worden gesteld? Bij voorbeeld door aanschaf van extra Bushmasters of desnoods door “lenen” van adequaat gepantserde voertuigen van bondgenoten? Wat gaat u doen om dat te realiseren?

Bent u het met ons eens, dat als een afdoende bescherming tegen bermbommen van Nederlandse militairen op patrouille in Afghanistan niet realiseerbaar is op zeer korte termijn, de patrouilles moeten worden verminderd c.q. desnoods de gehele missie in Uruzgan moet worden gestaakt. Bent u het met ons eens dat  het vermijdbaar in gevaar brengen van levens van Nederlandse militairen onaanvaardbaar is en niet opweegt tegen met de missie in Uruzgan behaalde en nog te behalen resultaten? Zo neen, waarom laat u de balans doorslaan ten nadele van de levens van Nederlandse militairen?

(1) Algemeen Dagblad, 1 april 2008