Geen illegale tantes uit Marokko in dure zorginstellingen

Inbreng Fleur Agema - debat zorg aan illegalen:
We leven niet meer in de tijd van Hippocrates. Helaas. Honderden miljoenen mensen in de wereld zijn ziek en het is natuurlijk hartstikke lief om aan alle mensen die zich in ons land bevinden of ons land weten te bereiken alle medisch zorg te willen geven maar het kan natuurlijk niet.

De terechte redenering van mevrouw Schippers als dat een te grote toegankelijkheid van onze medische zorg aan niet-Nederlanders een aanzuigende werking zou hebben is niet alleen een hele logische, hij is ook redelijk te staven.

Neem bijvoorbeeld het HIV virus. Wereldwijd zijn er circa 40 miljoen mensen besmet. Iemand die met HIV is besmet kan naar Nederland komen en krijgt hier dure medische zorg. Die aanzuigende werking is op te maken uit het feit dat 43,6% van de geregistreerde HIV-patiënten in Nederland een niet-Nederlandse herkomst heeft, terwijl van alle Nederlanders dat een kleine 20% is.

Mensen krijgen niet de zorg die ze nodig hebben. In de eerste termijn gaf ik het voorbeeld van het meisje met een gevaarlijkheid hemangioom in haar nek waarvan de zorgkosten niet worden vergoed. Of zorg wordt afgeknepen. Dan heb ik het over thuiszorg, ouderen die hun vaste thuiszorghulp verliezen en het schrappen van de ondersteunende begeleiding voor mensen met Parkinson of MS. De zorg voor ouderen, zieken en gehandicapten in ons land staat onder druk. Een hachelijke situatie.

We kennen in ons land een solidair systeem, we zorgen voor elkaar maar we kunnen niet de hele wereld verzorgen.

De Partij voor de Vrijheid wil dat illegalen alleen acute medische zorg krijgen en daar wel de rekening voor moeten betalen, tot de laatste eurocent. Gratis zorg of slechts 20% van de rekening betalen is voor ons onacceptabel. De schatting van de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen als zou minder dan 1% van de kosten voor zorg aan illegalen in de praktijk bij de illegaal zelf geïnd worden is niet een percentage om te bagatelliseren maar een om je rot van te schrikken.

De meeste Nederlanders denken dat illegalen onzichtbaar in ons land verblijven, maar zoals ik in eerste termijn al zei, ze verblijven zelfs in onze dure zorginstellingen en de minister weet niet eens hoe veel. Zorginstellingen waar ieder dubbeltje moet worden omgedraaid, waar sprake is van bezuinigingen en personele tekorten. Voor de PVV geldt: geen AWBZ-zorg voor illegalen.

Geen illegale tantes uit Marokko in onze dure zorginstellingen.