Wilders toont Fitna op anti-islam-top

JERUZALEM - De film Fitna van Geert Wilders gaat in december 'in première' in Israël. Dat gebeurt tijdens een anti-islam-conferentie in Jeruzalem.

Rechtse Europese politici zullen daar bijeenkomen om hun krachten te bundelen tegen de opkomst van de islam.

Dat heeft het ultranationalistische parlementslid Arieh Eldad gisteren bekendgemaakt.

Er komen zo'n dertig Europese politici naar de Facing Jihad-top; ze komen onder meer uit België, Denemarken, Italië, Zweden en het Verenigd Koninkrijk.

Behalve Wilders zouden er nog twee andere leden van de Partij voor de Vrijheid op de bijeenkomst aanwezig zijn. Ook Ayaan Hirsi Ali krijgt een uitnodiging. Eldad wilde verder geen namen noemen, omdat veel van de genodigden bang zouden zijn voor represailles uit moslimkringen.

Hij benadrukte dat de aanwezigen niet extreemrechts zijn, maar het politieke middenveld vertegenwoordigen. ,,Ik wil geen moslims beledigen, ik wil alleen de ware aard van de islam laten zien en ervoor zorgen dat Europeanen en Israëli's begrijpen wat de ware aard is van de strijd waarin we verwikkeld zijn.''

Het idee van de conferentie is ontstaan na bijeenkomsten van de politici in Europa. Eldad is door hen benaderd om zich op te werpen als gastheer van de tweedaagse bijeenkomst, die begint op 14 december. ,,Als je zo'n conferentie in Europa organiseert, krijgt het meteen een extreemrechts etiket opgeplakt,'' zegt Eldad. ,,In Israël valt dat wel mee.''

Op de eerste dag van de top worden strategieën besproken om de opmars van de islam te stuiten. Deze besprekingen zijn besloten. Dag twee is toegankelijk voor iedereen en staat in het teken van educatie. Wilders zal dan zijn film vertonen en een toespraak houden.

Aan het einde van de top zal de nieuwe alliantie een 'Jeruzalem-declaratie' onderteken waarin de doelstellingen zijn opgenomen. Het is de bedoeling dat de anti-islam-conferentie jaarlijks terugkeert.

Het Arabisch-Israëlische parlementslid Ahmed Tibi heeft geprotesteerd tegen de bijeenkomst en de vertoning van Fitna. Wilders was niet bereikbaar voor commentaar.

Klik hier om het bericht te lezen op de website van het Algemeen Dagblad.