Wilders wil korpschef verbannen naar Texel

Korpschef Jan Stikvoort van de politieregio Hollands Midden moet ontslagen worden vanwege zijn kritiek op de manier waarop politici over de situatie in Gouda praten. Dat bepleit PVV-leider Geert Wilders.

Stikvoort zei vrijdag dat de Tweede Kamer, die vorige week een spoeddebat hield over de problemen in Gouda met Marokkaanse jongeren, het imago van de Zuid-Hollandse stad heeft kapotgemaakt. Wilders is 'echt heel boos' over deze uitspraak. "Stikvoort bagatelliseert de problemen, waar hij juist tegen zou moeten optreden. Hij heeft bewezen dat hij maar beter parkeerwachter op Texel kan worden."

Ook VVD-Kamerlid Laetitia Griffith is geïrriteerd. "Werkelijk niet te geloven", zegt zij. "Gouda kampt al tijden met problemen rond Marokkaanse jongeren. Ongelooflijk dat korpschef Stikvoort dit nog steeds bagatelliseert." Griffith wil van minister van Binnenlandse Zaken Guusje ter Horst (PvdA) weten of zij er vertrouwen in heeft dat Stikvoort de problemen in de stad erkent.

CDA-Kamerlid Coskun Çörüz vraagt zich af of de inwoners van Gouda iets opschieten met de klacht van Stikvoort. "Zij willen niet dat de aandacht opnieuw op Gouda wordt gevestigd. Zij willen gewoon veiligheid in hun buurt."

PvdA'er Attje Kuiken is milder. "Ik snap dat Stikvoort baalt, maar hij moet ook snappen dat het gaat om een breder probleem. Het gaat om alle gemeenten waar kleine groepjes Marokkanen de boel verzieken. Ik zie zijn uitlatingen vooral als een oproep aan de Kamer om daar aandacht voor te blijven houden."

De gemoederen in de Kamer liepen vorige week hoog op tijdens het spoeddebat over Gouda. De PVV bepleitte onder meer het terughalen van militairen uit Uruzgan om ze in Gouda in te zetten. Ook andere fracties sloegen een stevige toon aan. Met zo'n toon 'scheuren politici de samenleving uiteen', vindt Stikvoort.

Klik hier om het bericht te lezen op Nieuws.nl.
Klik hier om het bericht te lezen op de website van Trouw.