Wilders: "Aanval van de SP is een paniekreactie"

De aanval van de SP op het programma van de PVV is ,,een paniekreactie'' van een partij die op verlies staat in de peilingen. Volgens PVV-leider Geert Wilders stappen veel SP-kiezers over naar zijn partij omdat ze ,,zich ergeren aan het multiculturalisme van de SP''.

Wilders heeft dat woensdag gezegd in reactie op de SP-notitie Wat Wilders wil. Daarin staat dat de PVV-voorman geen oplossingen biedt voor de problemen van de gewone man, maar zich juist opwerpt als belangenbehartiger van de rijken. Ook zou de PVV de burgers niet nauwer willen betrekken bij de politiek.

Volgens Wilders is er geen sprake van dat de voorstellen van de PVV ten koste gaan van de gewone man. ,,Van de lagere belastingen die wij willen, profiteert iedereen. We halen het geld niet weg bij de zorg of de sociale zekerheid, maar door te snijden in de bureaucratie, de ontwikkelingshulp, de publieke omroep en Europa.''

Volgens Wilders maken SP-leider Jan Marijnissen en woordvoerder integratie Jan de Wit een grote denkfout als ze menen dat de bewoners van volkswijken zitten te wachten op uitbreiding van het pardon voor asielzoekers. ,,De twee Jannen willen de deur wagenwijd openzeten. Daar hebben de SP-kiezers last van. Het drijft ze weg bij de SP.''

Dat de PVV tegen meer directe democratie is, zoals de SP in haar notitie stelt, noemt Wilders onzin. ,,Wij zijn samen opgetrokken met de SP toen het ging over een referendum over het Europees verdrag.''

Wilders vindt het vreemd dat een oppositiepartij als de SP zich richt op een andere oppositiepartij, in plaats van op de regeringsfracties. Hij denkt dat ,,het intern gerommel en het weglopen van de kiezers'' een paniektoestand bij de SP heeft veroorzaakt. Dat heeft geleid tot een anti-PVV-notitie waarvan ,,de analyse niet deugt en de feiten niet kloppen''.

Wilders noemt overigens de recente bedreigingen uit de moslimwereld aan zijn adres ,,een stuk serieuzer dan het geneuzel van Marijnissen''. ,,Dat gaat je niet in de koude kleren zitten. De rillingen lopen je over de rug.'' Niettemin gaat Wilders door met zijn Koranfilm, die hij deze week wil voltooien. Daarna gaat hij op zoek naar een tv-zender die de film wil uitzenden.

Lees over dit nieuws in de Telegraaf

Lees over dit nieuws in Elsevier